Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O rytieroch, mytológii a Tolkienovi

Hrával som sa na rytiera ešte ako dieťa. Zobral som voľajaký prút, halúzku a šermoval. Myslím, že sa vo mne zobudila chuť hrať sa na mušketierov a objavila sa vo mne fantázia. Fantázia v zmysle, neustále si niečo vymýšľať, neustále niekoho ohraňovať. Kľakal som si pod stromami, čakal na nejakú princeznú, aby ma povýšila do šľachtického stavu. Ja myslím, že čosi také zažíval nejeden chlapec. Aká radosť vo mne bola, keď som si raz z knižnice doniesol knižku o okrúhlom stole.

Keď som prvýkrát čítal legendu o kráľovi Artušovi a jeho družine, nevenoval som pozornosť svätému grálu. Kráľ Artuš vo mne otvoril túžbu po rytierskosti. Tá chuť túlať sa a vymýšľať si príbehy, tá je vo mne dodnes. Ale vďaka rytierom ako sir Lancelot, Gawain, Percival, som dostával do tých svojich príbehov niečo ako posvätnosť. Ono to je ako s tým mečom, na Excalibure je toľko vecí magických. Existuje veľké množstvo príbehov o rytieroch a mečoch, ale len dva boli pre mňa posvätné. Ten jeden je práve Excalibur a ten druhý je severský o Ódinovi a Sigmundovi.

 

Vráťme sa ku kráľovi Artušovi. Okrem všetkých tých príbehov, čo som si vďaka tej legende vymyslel, bola tam ešte jedna vec. Čo by bol Artuš bez toho legendárneho čarodejníka? Čo by Artuš robil bez Merlina? Merlin vo mne objavil túžbu čarovať. Mať v sebe tú mágiu, ktorá ma ochráni pred zlými ľuďmi. Ono to funguje. Ja si myslím, že každý človek v sebe môže mať tú mágiu, ktorá ho oslobodí od zlých, bakaných, hnusných ľahtikárov.

 

Ostatné príbehy o rytieroch ako Roland, Aucassin, Tézeus, Perzeus boli úžasné. Aucassina som miloval, lebo to je pre mňa najromantickejší a najcharizmatickejší rytier svojej doby. Tézeus najodvážnejší, Perzeus najviac bojovný a Roland najviac oddaný. Ale ani jeden z nich nebol Artuš a jeho okrúhly stôl. Pri Artušovi som vyrástol. Spoločne sme si rozprávali príbehy o prvých láskach, prvých kamarátoch a ja neviem o čom všetkom.

 

Tá mágia na Merlinovi odo mňa nikdy neodišla. Keď som mal 17, doniesol som si z knižnice Červenú knihu rozprávok. Iste, ono sa to volalo inakšie. Ale bol tam Thór a jeho kladivo. Loki, Ódin, trpaslík, drak Fáfnir a ďalšie veci. Ja sa vám priznám, že toto bol prvý mytologický svet, do ktorého som sa vžil. Samozrejme, že som poznal príbehy o gréckych bohoch a hrdinoch, ale tam som sa nikdy nedostal. Nehovorím, že grécka mytológia mi je proti srsti, ale tá severská je ako s Artušom. Do toho sveta Vikingov som sa dostal. Budil som sa s ním, hral som sa na to, že kráčam s Thórom po sverskej krajine. Vďaka týmto veciam som šiel odpovedať z dejepisu o stavovských povstaniach a dopadol som tak, že to nebolo ani na 4.

 

To som ešte nevedel akú trinástu komnatu som otvoril. Červená kniha rozprávok bola obľúbená kniha môjho milovaného profesora, J. R. R. Tolkiena. Asi si to uvedomujem až teraz, ale je to jedna z vecí, čo na Tolkienovi milujem. Obaja máme obľúbenú knihu rozprávok, ktoré nás sprevádzajú počas života.

 

Tolkien má mýtický svet, ktorý je zložený z príbehov, o ktorých si rozprávame pri ohni. Jeho príbehy neboli napísané, oni sa zrodili a stali. Majú všetko, čo má obsahovať mytologický svet. Jeho príbehy som miloval a čítal ich tak ako som kedysi čítal severské legendy. Tak ako som sa kedysi naučil zaspávať s Vikingami a ich svetom, tak som sa naučil zaspávať v Roklinke alebo v Kraji. Veď čo iné je pre človeka krajšie ako predstava soleného bravčového, fajčiť fajku, pozerať sa na hviezdy. To už tam fakt chýba baba, s ktorou som by som sa na tie hviezdy pozeral.

 

Tolkien má príbehy o odvahe a láske. Jeho Beren a Luthien mi prišli mytologickejšie ako tie príbehy o láske, čo som poznal z rytierskych povestí. Keď si predstavím slovo rytier a láska k žene, napadne mi Tristan a Izolda, Aucassin a Nicolette, Merlin a Nimue. Na všetkých troch príbehoch mi chýba to, čo tomu dodal Tolkien. Chýba mi tam tá oddanosť, láska až do smrti, obetavosť a schopnosť myslieť aj na toho druhého. Tristan a Izolda je pekný príbeh, mám to hrozne rád, ale je tam čarovný nápoj. Aucassin a Nicolette je tiež dobrý príbeh, princ chcel ujsť do pekla, lebo tam aspoň bude veselo. Ale chýbala mi tá predstava spoločného života alebo ako to povedať. Ono, strašne veľa príbehov o láske (a nielen v takejto literatúre) je o tom, že tí dvaja sa nájdu a keď sa nájdu a konečne sú spolu, tak sa príbeh končí. A žili šťastne až kým nepomreli. Ale Tolkien napísal ten príbeh ako sa spolu našli a obaja sa kvôli sebe obetovali.  

Autor: Martin Šuraba | úterý 27.8.2013 18:45 | karma článku: 6,63 | přečteno: 198x
  • Další články autora

Martin Šuraba

Záhradník

Každý víkend si opravoval bicykel. Ráno vstal, vzal olej a mastil reťaz. Fúkal gumy, čistil rám a jeho bicykel bol vždy ako tomu on hovorieval, vo forme. Mal veľmi krehkú ženu s obrovskými očami a tým najrozkošnejším úsmevom na svete. Bol záhradníkom v kráľovskej záhrade.

29.10.2013 v 19:59 | Karma: 6,09 | Přečteno: 243x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Bojovný Ján a roket science

Už dopredu upozorňujem, že to je sci-fi. V reálnom svete sa taká osoba nemôže vyskytovať, životné príbehy sú však rôzne. Ak niekde nájdete také rocket science guru, prosím, dajte mu prečítať tieto riadky, ja mám siahodlhé kontakty do NASA a bola by obrovská nehoráznosť, keby taký človek nepomohol vede. Veru, veda je to slovo, kde to začalo.

28.10.2013 v 23:15 | Karma: 3,61 | Přečteno: 122x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

O okrúhlom stole

Rád sa prechádzal po opadanom lístí. Miloval červené stromy, hmlu, zelenú trávu a mokré topánky od rosy. Keď bol malý chlapec, našiel kdesi v lese opustenú jaskyňu. Nikdy do nej nevošiel, lebo sa bál. A ako to už na svete chodí, ak sa niečoho bojíme, vymyslíme si príbehy, aby sme si to ešte nejako potvrdili. V tom čase ešte nepoznal hrozby dnešného sveta. Bál sa duchov, príšer, strašidiel a iných ohavných bytostí. A tak k tej jaskyni prestal chodievať. Tak sa zoznámil s tajomným svetom a začal si pestovať fantáziu.

26.10.2013 v 23:31 | Karma: 0 | Přečteno: 90x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Orechy

Ona bola svetrová, on košeľový. Keď sa spoznali, túlavali sa v zasneženom meste. Doniesol cukríky, ktoré ona zbožňovala a ponúkol ju. Bol šikovný, nechcel ju chytiť za ruku len tak.. Zbožňovala jeho komplimenty a aj to, ako ju vedel pohladkať po vlasoch. Vravieval, že ženy milujú dotyky a vlasy sa najlepšie dotýkajú. Samozrejme až po zadku.

18.10.2013 v 23:54 | Karma: 7,18 | Přečteno: 179x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Keď zožltli stromy

Od mala neznášal slivky. Keď mal sedem rokov, skoro sa zahrdúsil kôstkou a odvtedy ich nejedol. Mal brčkavé vlasy, miloval ošarpané topánky a rád pozoroval vlaky. Veru vlaky, to bolo jeho. Vždy po škole sa vytrepal na vŕšok, ba aj na kopec a pozeral na vlaky.

11.10.2013 v 14:52 | Karma: 5,88 | Přečteno: 142x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Sýty dym kávy

Stromy sa farbia do ľudí. Túžim po zoznamovaní sa so stromami. Čím ďalej, tým viac ma to ťahá zobrať fotoaparát a dokumentovať stromy. Oni nám radi odhaľujú svoje príbehy. Škoda, že nie sme škriatkovia a nepozeráme sa na stromy ich očami. Isto by sme chodievali až dole ku koreňom a rozprávali sa do nocí o tom najtajomnejšom strome. Poznáme ho všetci pod názvom Yggdrasil.

6.10.2013 v 10:48 | Karma: 4,60 | Přečteno: 136x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Mušt

Vždy, keď na to príde, predstavím si zámok. Zámok plný strašidiel, duchovi, rytierov v brnení a dámy, ktoré sa prezliekajú do šiat. Osobne si myslím, že podaktoré dámy v šatách vyžarujú kúzla, vďaka ktorým som sa stal čarodejníkom.

1.10.2013 v 19:20 | Karma: 4,03 | Přečteno: 136x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Synnøve Solbakken

Zubaté slnko ma dnes pošteklilo. Bolo to cestou domov z práce a ja som v tom momente pozrel zrakom na diela nórskeho spisovateľa, ktorého ľudia nazývajú dodnes Bjørnstjerne Bjørnson. Moje oči sa usmiali, pretože som videl nórsky nadpis Synnøve Solbakken. Existuje niekoľko vecí, ktoré mi vedia rozveseliť náladu a Synnøve je jednou z nich. Je to jedna z najkrajších žien, ktoré som mal tú česť vďaka knihe spoznať.

30.9.2013 v 18:50 | Karma: 4,47 | Přečteno: 172x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Skala dračieho vyhasnutia

Nikto nevie kedy sa narodil, kam chodieval do školy a koľko mal súrodencov. Každý ho poznal ako čarodejníka, ktorý sa kamarátil s vílami, škriatkami, obrami a drakmi. Veril tej prastarej tradície, že tak ako má rytier svoj paloš, čarodejník má svojho draka. Nikto okolo neho nechápal prečo miluje zelenú farbu. Ale on vyrastal v kraji Zeleného draka.

29.9.2013 v 16:55 | Karma: 3,68 | Přečteno: 91x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Jízdenky, prosím

Keby som mal písať rozprávku pre deti, tak jedine o vlakoch. Trošku sa pohrajte s fantáziou. Predstavujte si vagóny, lokomotívu a celé prostredie cesty vlakom. Niekto myslí na letné lúky, iný na listnaté stromy, voľakto si predstavuje zasnežené koľajnice.

21.9.2013 v 23:20 | Karma: 5,67 | Přečteno: 373x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Vlaky na Šumave

Prebúdza ma karamelová káva a pohľad na zelenú trávu. Hľadím na koľajnice a stromy, vlak už čo nevidieť prejde. Opäť nové tváre, pohľad a ľudia. Občas v ňom zazriem pána v klobúku ako ide poľovať. Inokedy sympatickú dievčinu, ktorá sa usmieva a inokedy dvoch ľudí ako sa držia za ruky a idú na huby. Držať niekoho za ruku je ako zasadiť strom do zeme a neničiť mu korene.

21.9.2013 v 11:44 | Karma: 7,08 | Přečteno: 206x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Dážď

V Prahe prší. Vlastne nie, v Prahe leje. Chodníky sú mokré, hlina mi zašpinila topánky a obloha má šedivý farbu. Mám chuť sa odtrepať niekam ďaleko. Tam, kde sa stavajú domy v lese priamo zo stromov. V kraji, kde veria na škriatkov a kde sa usmievajú. Milujem usmievavých ľudí, ktorí majú mak na zuboch, keď sa smeju. Milujem jamky, keď sa dievčatá smejú a milujem aj vôňu hrianok s cesnakom.

19.9.2013 v 5:58 | Karma: 3,65 | Přečteno: 124x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

O Remarqueovi a Lisabone

Mal som 18 rokov a kráčal do knižnice. Bolo potrebné zohnať „Na západe nič nové“ a ja som si naivne myslel, že to tam budú mať. Isteže mali asi 20 výtlačkov, ale nebol som jediný, kto to čítal v tom čase. Hľadal som a hľadal, ale nenašiel. Tak som sa dopátral ku knihe „Noc v Lisabone“. Sám vlastne netuším prečo som si ju vzal do rúk.

12.9.2013 v 19:08 | Karma: 7,00 | Přečteno: 192x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Knihy o lese

Snívalo sa mi, že som vystúpil z vlaku. Vôkol mňa boli stromy, mravenisko a slnečné lúče. Takisto milujete v lese tie pocity, keď je všade tma a predsa svetlo? Keď na vás nesvieti slnko, ale pomedzi stromy si nájde cestu a nenechá vás blúdiť v tme? Niekde v lese je vidieť chaty alebo iné príbytky. Neviem o tom, žeby v tých lesných domcoch voľakto býval. Áno, chodia doň ľudia na víkendy, sviatky a tak. Ale už sa z tých lesných príbytkov nedvíha dym do nebies. Už sa z nich ľudia nepozerajú von oblokom. Šarvanci i dievčence nekontrolujú počasie podľa obľúbeného stromu, aby sa mohli ísť hrať von. Nemám prehľad v súčasnej literatúre, ale viem, že kedysi sa o takých ľuďoch písali knihy. A nemám na mysli iba Daga a Terezu. Poďme sa o tejto téme pozhovárať, možno mi aj pomôžete, čo hľadám.

7.9.2013 v 23:50 | Karma: 3,40 | Přečteno: 101x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Hmla a Sherlock Holmes

Ráno som šiel do práce a bolo hmlisto. Dostal som chuť zobrať si Sherlocka Holmesa do ruky a listovať v ňom. Chýba mi jeho uštipačnosť a ten spôsob posmievania sa ľuďom, ktorí sa hrajú na bohov. Poznáte ich, takí, ktorí sú majstri sveta a cítia potrebu vám neustále dokazovať akí ste hlúpi a akí sú oni skvelí. Drahé legendy, verte mi, ste super. Faktom toho, akí ste úžasní, je ten obrovský záujem o vaše nadpozemské vlastnosti. Ale vráťme sa na Baker Street.

5.9.2013 v 19:26 | Karma: 4,13 | Přečteno: 147x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Obraz jesene

Keby som bol maliar, nakreslil by som strom. Pod ním muža vo flanelovej košeli s kúskom tabaku a knižkou. Kniha o jablkovom mušte a orechovom koláči. Mal by pričarbané Manchestrove nohavice a také malé dvere na strome, čo by bol jeho domov. Áno, uhádli ste, je to škriatok.

4.9.2013 v 18:40 | Karma: 4,57 | Přečteno: 94x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Budeme recenzovať poviedky?

Dnes som išiel do obchodu a nad niečím som premýšľal. Všetci radi čítame knihy, hrabeme sa v nich. Milujeme spôsob sa o nich zhovárať. Chodíme na miesta, kde boli naši obľúbení hrdinovia (napríklad tento rok som bol V Lisabone pri rieke Tejo a tam sa začína jedna moja obľúbená knižka.). Navštevujeme rodné domy obľúbených spisovateľov (napríklad Malé Svatoňovice) a myslíme na to ako tam prebiehal ich život. Knihy nám dotvárajú fantáziu a vytvárajú v našej mysli niečo ako farebné myšlienky.

31.8.2013 v 16:11 | Karma: 4,36 | Přečteno: 111x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Jednorožec

Ranná rosa na zelenej tráve už pomaly upadá. Sedím na koni po vyčerpavajúcej jazde plnej prekvapení. Práve som prišiel do nejakej dediny, kde miestni kosia trávu. Už si nesú hrable a vidly. Asi sa u nich zdržím, mal by som sa vyspať a najesť a halvne okúpať. Takisto kôň potrebuje nejakú starostlivosť. Už mi to hovoril neraz, žeby chcel nejakú stajňu, kde bude so svojimi vernými. Tá predstava nie je zlá. Mať vlastný domov, ženu, čo by mi piekla buchty a s koňom by sme občas chodievali na výlety. Ale také predstavy sú pre čarodejníka, čo uniká pred inkvizíciou hroznou utópiou.

22.6.2013 v 23:38 | Karma: 5,61 | Přečteno: 227x | Diskuse| Ostatní

Martin Šuraba

Stromy

Naučil som sa milovať stromy. Majú magickú silu, dodávajú energiu a všetko dokážu vypočuť. Ťažko povedať, v ktorom lese som sa do niech zamiloval. Ako čarodejnícka rodina sme utekali od mesta k mestu a tam nám stromy otvárali srdcia. Časom po nejakom úteku už ani neviem odkiaľ som sa dostal do navštevovaných lesov a známe stromy ma zohriali svojim teplom. Najprv sa so mnou zhovárali pomocou šušťaním listov, časom som stretol ich najvernejších priateľov. Boli to druidi. Tí, ktorí majú hlbokú úctu k stromom.

16.6.2013 v 11:59 | Karma: 5,17 | Přečteno: 155x | Diskuse| Kultura

Martin Šuraba

Rozprávanie čarodejníka

Ani neviem ako som sa dostal k Bájnym tvorom.Chodievali sme tam každý štvrtok po tvarohových šiškách a čerstvom mlieku. Vyučujúci nás vždy zaviedol do miestnosti plnej erbov a zaprášených kníh. Ono to pripomínalo viac bádateľňu ako obyčajnú učebňu na univerzite. Na každej hodine som si nosil pergamen z prasačej kože, čo som čmajzol v miestnej putyke. Namáčal som si husie pero do zeleného atramentu a vždy som zapísal za tri kalamáre. Našiel som si tam kamaráta, ktorému som nosil mlieko z obedu. Bol to kocúr. Ale o tom som nechcel. Chcel som o tom, s kým som sa stretol na Bájnych tvoroch. Boli to draci.

11.6.2013 v 7:43 | Karma: 3,62 | Přečteno: 121x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 125
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 465x
Hľadač príbehov

Seznam rubrik